Wednesday, October 14, 2009

Tanggungjawab Terhadap Muamalat Islam

Tanggungjawab terhadap muamalat Islam
16 Sep 2009



ISLAM adalah satu cara hidup yang syumul, merangkumi semua aspek kehidupan manusia. Firman Allah SWT yang bermaksud: Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab al-Quran ini.
(al-Anaam: 38)

Ia adalah sempurna, lengkap dan menepati fitrah manusia tanpa mengira pangkat atau darjat. Islam mengatur kehidupan manusia bagi menikmati hasanah di dunia dan juga hasanah di akhirat. Firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari azab neraka.
(al-Baqarah: 201)

Bayangkan, dalam satu hari, Islam mengatur hidup manusia dengan pelbagai aktiviti yang mengambil kira fitrah kejadian manusia.

Misalnya hari baru dimulai dengan solat Subuh di waktu pagi yang sangat menyegarkan, setelah penat bekerja, berhenti rehat untuk solat zuhur, kemudian meneruskan lagi aktiviti, berhenti rehat sekejap untuk solat asar, kemudian sebelum melangkah masuk ke tabir malam, bersolat Maghrib pula dan sebelum melelapkan mata disudahi pula dengan solat Isyak.

Sebagai satu analogi, perjalanan menaiki kereta melalui Lebuh Raya Utara-Selatan dari Kuala Lumpur ke Bukit Kayu Hitam, ada di sepanjang lebuh raya tersebut tempat-tempat rehat yang disediakan untuk membolehkan pemandu berhenti rehat dan seterusnya dapat meneruskan perjalanan dengan selesa dan selamat.

Cuba bayangkan jika tiada tempat rehat, menaiki kereta tanpa henti terus ke Bukit Kayu Hitam, sungguh memenatkan serta cukup membosankan. Justeru, tiada yang lebih indah daripada keindahan cara hidup Islam, penuh dengan warna warni, ceria dan sungguh mendamaikan.

Begitu juga dalam setahun ada bulan Ramadan sebagai satu perhentian untuk merehatkan badan di samping sebagai satu medan tarbiyah rohani.

Bulan Ramadan boleh dianggap sebagai satu bengkel menyelenggara fizikal dan rohani untuk membaikpulih apa-apa kerosakan agar dapat berjalan dengan lebih sempurna 11 bulan selepas itu.

Sebab itulah Allah meletakkan matlamat yang cukup tinggi daripada pelaksanaan ibadat puasa ini, iaitu supaya beroleh takwa sebagaimana firman-Nya dalam ayat 183 surah al-Baqarah.

Bayangkan jika menggunakan kenderaan tanpa diselenggara sudah pasti kenderaan itu akan rosak ataupun tidak boleh berfungsi dengan maksimum. Indah sungguh cara hidup Islam!

Salah satu aspek yang dipentingkan dalam ajaran Islam adalah aspek muamalat yang mengatur manusia untuk berinteraksi dengan cara yang terbaik di antara sesama mereka.

Islam menggariskan peraturan dan sistem yang sangat tepat dengan fitrah manusia bagaimana mereka patut bermuamalat sesama mereka sama ada menerusi platform ekonomi, politik mahupun sosial.

Sistem muamalah Islam adalah berlandaskan wahyu yang sememangnya syumul, adil sempurna dan lengkap. Oleh itu, sistem muamalah Islam ini bukan lagi sebagai alternatif tetapi suatu tuntutan khususnya kepada orang Islam untuk memajukannya.

Sistem yang berteraskan wahyu ini sudah pasti membawa misi yang cukup besar. Selain membebaskan ummah daripada cengkaman unsur-unsur haram seperti riba, judi, penindasan, eksploitasi dan sebagainya.

Ia juga adalah satu wadah untuk melakukan jihad, dakwah dan amar makruf nahi munkar sebagaimana firman Allah yang bermaksud: Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji) dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.
(ali-‘Imran: 104)

Situasi masyarakat dunia kini yang sangat mengagungkan sistem ciptaan manusia sebagai asas muamalat mereka khususnya dalam aspek berkaitan dengan ekonomi terbukti telah menjadi satu polemik percaturan masyarakat dunia. Melahirkan makin ramai manusia yang tamak dan pentingkan diri sendiri.

Pelbagai teori dan hipotesis telah dikemukakan untuk menyelesaikan krisis ekonomi yang telah dan sedang melanda. Namun ternyata hampir keseluruhan percubaan menemui kegagalan dan amat sedikit yang membuahkan hasil.

Inilah padahnya apabila mengenepikan sistem yang datang daripada Pencipta manusia itu sendiri.

Penyelesaian-penyelesaian yang telah dikemukakan kebanyakannya tersasar jauh dari landasan keadilan menyeluruh yang sebenarnya.

Di suatu pihak, terdapat percubaan yang menyarankan ke arah yang ekstrem mementingkan hak individu dan mengenepikan kepentingan masyarakat umum serta tidak kurang juga ada percubaan menolak keistimewaan hak yang ada pada individu.

Maka, dalam hal ini, apakah sistem yang benar-benar mampu menyelesaikan masalah ekonomi ini? Di manakah sistem yang mampu menyuburkan benih keadilan untuk dituai hasilnya oleh masyarakat keseluruhannya?

Ternyata, sistem yang mampu menjadi penyelesai kepada kemelut ini adalah sistem Islam. Namun, masih ada yang berfikiran sempit menganggap Islam itu terhad kepada amalan-amalan ibadat seperti di masjid dan tiada kena-mengena dengan aktiviti di luar masjid.

Pemikiran kolot seperti inilah menjadikan kehidupan masyarakat Islam mundur. Risalah Nabi SAW bukan hanya berkisar tentang urusan-urusan di dalam masjid malah ia bersifat komprehensif iaitu mengatur kehidupan dunia sehingga menjangkau dimensi akhirat.

Memang ternyata kini, selepas pelbagai usaha dilakukan tetap menemui kegagalan. Alhamdulillah cahaya Allah tetap tidak akan terpadam.

Masih ada pihak yang konsisten dengan Islam telah berusaha tanpa mengenal penat lelah menghidupkan semula sistem muamalah Islam yang menjadi asas kepada islah atau reformasi kepada kemelut ekonomi tersebut.

Memang tidak syak lagi sistem tersebut ternyata memberikan keuntungan yang luar biasa kepada segenap lapisan masyarakat. Barangkali masih ramai yang tidak lupa bagaimana teguhnya sistem kewangan Islam menghadapi krisis ekonomi akhir 90-an dahulu.

Krisis tersebut membuka mata masyarakat bahawa sistem kewangan Islam ternyata ‘kebal’ dan mampu menjadi galang ganti kepada sistem kewangan konvensional.

Hasilnya, sistem muamalah Islam telah tumbuh bak cendawan selepas hujan. Sistem perbankan Islam dan sistem takaful yang suatu ketika bagaikan ‘melukut di tepi gantang’ kini semakin menarik minat ramai sebagai pilihan utama kepada mereka.

Kenapa? Jawapannya, ternyata ajaran Islam yang suatu ketika dahulu keindahannya hanya banyak dibicarakan didalam kitab-kitab ‘kuning’, tetapi kini diaplikasikan dalam kehidupan kita.
Inilah khazanah Islam yang sangat berharga yang dibongkar oleh ulama dan cendekiawan Islam masa kini yang mahu melihat sistem Islam berdiri teguh di persada sistem kewangan perdana.
Persoalannya, apakah usaha dan sumbangan kita dalam memartabatkan sistem muamalah Islam ini? Adakah hanya melihat sahaja tanpa terdetik untuk menjayakan aspirasi ini bersama-sama?

Memartabatkan sistem muamalah Islam adalah satu jihad yang menuntut bukan sedikit pengorbanan semua pihak. Ia juga adalah satu dakwah yang menjadi penyambung kepada mata rantai dakwah Rasulullah SAW.




No comments:

Post a Comment